Szanse i ryzyka

Wykorzystujemy biznesowe szanse
Wśród najważniejszych szans biznesowych wyróżniamy:
- niskie nasycenie usługami zintegrowanymi, w szczególności na obszarach niskozurbanizowanych,
- rosnące znaczenie usług konwergentnych,
- rozwój rynku internetowego w Polsce,
- rozwój rynku nowych technologii i urządzeń, a wraz z nimi wzrost dostępu do treści audiowizualnych i ich konsumpcji,
- zmiany cen usług mobilnych,
- rosnący popyt na smartfony i transmisję danych,
- rozwój rynku reklamy w Polsce,
- rosnące znaczenie kanałów tematycznych.

Szczegółowo analizujemy ryzyka
Rozumiemy biznesowe ryzyka, które towarzyszą naszej działalności. Analizujemy również ryzyka ESG (Environmental, Social, Governance) odnoszące się do kwestii społecznych, pracowniczych, środowiska naturalnego, poszanowania praw człowieka oraz przeciwdziałania korupcji. Wśród najważniejszych definiujemy:
Obszar ryzyka | Kluczowe czynniki ryzyka | Grupa Polsat | Cyfrowy Polsat | Sposoby zarządzania ryzykiem |
---|---|---|---|---|
Działalność operacyjna |
Utrata renomy marek | |||
Działalność operacyjna |
Brak możliwości efektywnego utrzymywania i modernizacji sieci telekomunikacyjnej oraz zaoferowania klientom atrakcyjnych produktów i usług na obszarach zagrożonych wykluczeniem cyfrowym | Powszechny dostęp do Internetu jest w tej chwili jednym z największych wyzwań społeczeństwa informacyjnego Polski i Europy. Dzięki inwestycjom zapewniamy dostęp do szybkiego Internetu nawet tam, gdzie nie dociera zasięg sieci innych operatorów, oraz do rozrywki i edukacji dzięki telewizji. |
||
Działalność operacyjna |
Niepowodzenia w zakresie utrzymania, rozszerzenia lub modyfikacji sieci dystrybucji i sprzedaży | |||
Działalność operacyjna |
Niewystarczająca ochrona praw własności intelektualnej | |||
Działalność operacyjna |
Ryzyko nadużyć ze strony klientów w szczególności w odniesieniu do usług telekomunika-cyjnych i płatnej telewizji | w naszych systemach karty SIM, poszukując nietypowych wzorców ruchowych, głosowych, SMS czy MMS, które mogłyby sygnalizować ryzyko powstawania nadużyć. W razie namierzenia takiej sytuacji podejmujemy natychmiastowe działania celem zapobieżenia generowania dalszego strumienia podejrzanego ruchu. Na bieżąco monitorujemy, czy prawa własności intelektualnej oraz środki zabezpieczające oraz zapobiegające piractwu ochronią nas przed nieuprawnionym dostępem do naszych usług i kradzieżą naszych treści programowych. W przypadku wykrycia tego typu nadużyć podejmujemy stosowne kroki prawne. |
||
Działalność operacyjna |
Spadek użycia urządzeń mobilnych lub utrudnienia w pozyskiwaniu lokalizacji na stacje bazowe w wyniku obaw o szkodliwy wpływ urządzeń łączności bezprzewodowej na zdrowie |
Obszar ryzyka | Kluczowe czynniki ryzyka | Grupa Polsat | Cyfrowy Polsat | Sposoby zarządzania ryzykiem |
---|---|---|---|---|
Działalność operacyjna |
Opóźnienia lub brak dostarczenia usług, infrastruktury lub sprzętu i komponentów od dostawców zewnętrznych | Elastyczność operacyjna, szybkość działania oraz uniezależnienie się od dostawców zewnętrznych leżały także u podstaw założenia własnej fabryki dekoderów w 2007 r., która teraz funkcjonuje w ramach spółki InterPhone Service z naszej Grupy. Ponadto od zeszłego roku w ramach tej spółki działa także wykorzystywane na potrzeby Grupy nowoczesne centrum logistyczne, które pozwala w niezwykle efektywny i wysoce skuteczny sposób zarządzać dystrybucją produktów w całej sieci sprzedaży, z uwzględnieniem różnych kanałów sprzedaży i ich specyfiki. |
||
Działalność operacyjna |
Podatność infrastruktury sieciowej i nadawczej, w tym systemów informatycznych i telekomunikacyjnych, na okoliczności zakłócające świadczone usługi leżące poza naszą kontrolą | Wprowadziliśmy i utrzymujemy na bieżąco Plan Ciągłości Działania nakierowany na badanie i wczesne wykrywanie ryzyk w krytycznych z punktu widzenia naszej działalności procesach i usługach. Wpływ wybranych zagrożeń jest minimalizowany poprzez wczesne wdrażanie stosownych rekomendacji i działań naprawczych do naszych procesów i procedur. |
Obszar ryzyka | Kluczowe czynniki ryzyka | Grupa Polsat | Cyfrowy Polsat | Sposoby zarządzania ryzykiem |
---|---|---|---|---|
Działalność operacyjna |
Utrata kadry zarządczej i kluczowych pracowników |
|||
Działalność operacyjna |
Spory z pracownikami; wzrost kosztów pracy | W sytuacji powstawania sytuacji spornej dążymy do dialogu celem wypracowania kompromisu. Posiadamy politykę antymobbingową i sprawnie działającą komisję antymobbingową. Dbamy o dobre i partnerskie relacje z przedstawicielami pracowników, prowadząc konstruktywny dialog z istniejącymi w naszych firmach związkami zawodowymi. |
||
Działalność operacyjna |
Wypadki pracowników i podwykonawców |
|||
Działalność operacyjna |
Ryzyko reputacyjne i finansowe w przypadku wystąpienia łapownictwa i korupcji | |||
Otoczenie rynkowe i makroekonomiczne |
Narażenie na skutki regionalnego lub globalnego spowolnienia gospodarczego | |||
Otoczenie prawno-regulacyjne |
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów stosowanych przez nas praktyk za ograniczające konkurencję lub naruszające polskie przepisy dotyczące ochrony konkurencji i konsumentów |
|||
Otoczenie prawno-regulacyjne |
Zapadanie niekorzystnych rozstrzygnięć w postępowaniach administracyjnych lub sądowych | |||
Otoczenie prawno-regulacyjne |
Ryzyko naruszenia przepisów polskiego i unijnego prawa regulującego naszą działalności na rynkach telekomunika-cyjnym, płatnej telewizji oraz nadawania i produkcji telewizyjnej i wynikającego z tego potencjalne sankcje i kary pieniężne | z legislatorami i regulatorami rynku, celem ustalenia z odpowiednim wyprzedzeniem zakresu nowych obowiązków prawnych, które dotyczyć mogą naszej działalności. |
||
Otoczenie prawno-regulacyjne |
Ryzyko naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych lub wymogów stawianych przez przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych |
Na bieżąco monitorujemy proces przetwarzania danych osobowych naszych pracowników, klientów i abonentów oraz weryfikujemy podstawy prawne do realizacji określonych celów biznesowych naszej spółki. |
||
Otoczenie prawno-regulacyjne |
Ryzyko naruszenia przepisów krajowych i unijnych regulujących w szczególności obowiązki informacyjne emitentów papierów wartościowych i wynikającego z tego potencjalne sankcje i kary pieniężne |
np. Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych. |
Główne trendy rynkowe
Trendy wpływające na perspektywy rozwoju, przychody i rentowność Grupy Cyfrowy Polsat:
- wysoki poziom nasycenia rynku usługami świadczonymi przez Grupę oraz wysoki poziom konkurencyjności rynków, na których działamy,
- pakietyzacja usług polegająca na łączeniu ofert usług medialnych i telekomunikacyjnych, a także usług spoza branży,
- stabilizacja sytuacji konkurencyjnej na rynku telefonii mobilnej odzwierciedlona w malejącym wolumenie numerów przenoszonych przez klientów pomiędzy sieciami,
- rosnące zapotrzebowanie na transmisję danych i szybkie łącza internetowe,
- rosnąca liczba smartfonów wśród klientów sieci mobilnych,
- rosnące wymagania konsumentów w zakresie stopnia zaawansowania użytkowanych urządzeń końcowych,
- zmiany w zakresie cenników usług komórkowych z jednoczesnym podniesieniem pakietów transmisji danych, wynikające ze wzrostu popytu na transmisję danych w smartfonach oraz przyszłych inwestycji w standard 5G,
- rozwój nowoczesnych stacjonarnych sieci szerokopasmowych, w szczególności światłowodowych,
- dynamiczny rozwój nielinearnych treści wideo, dostarczanych przez serwisy VOD i OTT, połączony ze wzrostem wydatków na reklamę w Internecie,
- systematyczny wzrost skłonności użytkowników do płacenia za treści wideo w internecie, w tym przede wszystkim płatności za kontent w modelu subskrypcyjnym,
- wchodzenie na polski rynek wideo online kolejnych globalnych graczy działających w modelach VOD i OTT,
- rosnące koszty produkcji treści telewizyjnych,
- wzrost sprzedaży smartTV,
- zmiany technologiczne w zakresie modelu świadczenia usługi płatnej telewizji, wynikające między innymi z rosnących oczekiwań konsumentów dotyczących dostarczania kontentu w modelu nielinearnym,
- dalsza fragmentaryzacja rynku telewizyjnego (rosnący udział kanałów tematycznych w oglądalności i przychodach z reklamy),
- postępująca konsolidacja na rynku płatnej telewizji, w segmencie telewizji kablowej,
- konsolidacja na rynku telekomunikacyjnym, przejawiająca się akwizycjami lokalnych operatorów przewodowych przez większe grupy telekomunikacyjne,
- zmiany właścicielskie na rynku produkcji i nadawania kanałów telewizyjnych.
Wyróżniają nas nagrody
Nagroda za relacje inwestorskie
1. miejsce dla Cyfrowego Polsatu w badaniu relacji inwestorskich w spółkach z WIG30, przygotowanym przez „Gazetę Giełdy i Inwestorów PARKIET” oraz Izbę Domów Maklerskich.
Giełdowa Spółka Roku 2018
2. miejsce dla Cyfrowego Polsatu w corocznym rankingu dziennika gospodarczego „Puls Biznesu” w kategorii Relacje z inwestorami. Wyróżnienie w Rankingu Głównym uwzględniającym ponad 120 spółek z najważniejszych indeksów warszawskiej giełdy. Bardzo wysoko ocenione kompetencje Zarządu spółki.
